Jenkki ahtimet

Valvojat: Teemu, pafo, NEVAKIITÄJÄ

Bulldog offroad
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Jenkki ahtimet

Viesti Kirjoittaja Bulldog offroad » Ma Touko 15, 2006 5:47 pm

Jos joukos on joku jolla on kokemusta Trans Amis tai vastaavissa (myös jaguaarissa on vast.) käytetystä ahtimesta (en saa päähäni millään tyyppiä) niin mikä siinä on toiminta periaate ilmeisesti mekaaninen mutta kun en oo pääsny kattomahan sellaasta läheltä. Valaaskaas ny mua oli ajatuksena pistää sellaanen PATROOLIHIN tai joku vastaava mekaaninen aharin jotta nuo savut tulis joutuusammin pihalle putken päästä ja hevoosille happi piisaas. Mitä te suosittelisitta.
Rapalentää!

Teemu
Kovettu toimittelia
Kovettu toimittelia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teemu » Ma Touko 15, 2006 8:15 pm

Jakuaarista tuloo ainakin miälehe makuaari ja "roots"-ahdin ?

Koitas offipalstalla searchilla, siä oli jokuaika taannoon topikki johona
sivuttihin turpottamisasioos myös nuota remmiahtimia..

-Se juttu meni väittelyyn siitä kummas on paree hyötysuhure tai jotain..
toinen kun ottaa tehon kammelta, ja toinen pakokaasuusta.
-Asensin justihi kooklen konehelle, kertakaikkiaan hiano ohojelma...-

pafo
Kovettu toimittelia
Kovettu toimittelia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pafo » Ti Touko 16, 2006 5:42 am

Jee,

On kahta tyyppiä jenkka-pannuissa:

1. "Roots" tyyppiä
2. Paxton joka on sellanen että kaasarin ympäri rakennetaan tiivis lodju ja sinne änketään painetta urpo-tyyppisellä virityksellä, kuiteskin remmeillä vedetty...

Vaihtoehto olisi vielä joku ruattalais valmistettu / patentoitu tyyppi joka ei söis niin paljon tehoja koneesta, vastaavanlaista kun mikä folkkareissa on, ehkä...

Mutta kuten Teemu sanoi: ohvipalsta ja söörtsi kehiin...
pafo @ petrisimolin...
pafo @ slck...
BJ40 - 77

dart69
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dart69 » Ti Touko 16, 2006 7:13 am

Jaguaaris on käytetty ainakin Eatonin mekaanista ahdinta ja useissa jenkki v6 koneissa. Ihan pätevä pumppu ja aika hyvin saatavilla. Asennukselta vois olla kuitenkin helpompi joku volkkarin G60 koneen pumppu.

Muutama eatonin pumppumalli:

http://www.capa.com.au/eaton.htm

Volkkarin g60 ahdin:

http://www.orz-motorsport.com/index11.html

Se remmillä pyöritettävä turbo-mallinen on ns. Centrifugal Supercharger. Eli pyöritetään remmillä turbon painepuolta muistuttavaa laitetta. Pätevä laite, mutta hintaakin on. Googlettamalla löytyy mm. merkeillä Vortech, Procharger....

Se ruottalaanen on Whipple, ruuvimallinen ahdin.

Painetta nuo kaikki tekee kierroksien mukaan. Ainakin periaatteessa. Käytännössä bensakoneessa ahdin ahtaa sen minkä sille antaa ilmaa kaasarin/ruiskun läppien kautta. Koneen hengitysominaisuudet vaikuttaa paineeseen ym.ym.
Mutta kun tyhjältäkäynniltä tumppaa läpät levälleen niin paine on heti käytössä. Alaväännössä ero on huomattava turboon verrattuna. Näin siis ainakin roots-ahtimessa.

Pitää vissiin jatkaa töitä... Käyn nappaa illalla kuvan tallissa "oldskool" remmiahtamisesta

:wink:

Bulldog offroad
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulldog offroad » Ti Touko 16, 2006 7:19 am

Se kuva olis tosi hyvä saara se seleventääs varmahan asiaa ja pikkuserkku kyllä vois jeesata varmaan nuoren mek.ahtimien kans kun se nuolla jenkiillä kiihryttelöö.
Rapalentää!

dart69
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dart69 » Ti Touko 16, 2006 4:31 pm

Tuossahan tuo kaikista perinteisin remmiahtamistyyli. V8 ja gmc 6-71 pumppu. Pakosarjat + putkisto vielä paikalleen ja muutama pikku juttu niin päästään taas ajelee.
Sitte ruvetaan piakkoin työstämään Ramchargeria ettei tuu aika pitkäksi!

Kuva

Mulla on tuo pyöritys hammas remmillä, mutta pienempiä ahtimia esim. eaton voi pyörittää moniurahihnalla. Rivikoneessa tuo kiinnitys ei oo ihan noin "näppärä", mutta ei muuta kun kylkeen kiinni ja putkien avulla paine oikeeseen osotteeseen niinku turbossakin.

Sitä en sitte tiiä kommentoida kumpi loppuviimein on järkevämpi ja helpompi ahtamistyyli diisseliin, turbo vai mekaaninen. Kummassakin on yhtä lailla hyviä ja huonoja puolia. Mutta sehän on pääasia että painetta löytyy ja meteli & savu on hirviä :D

Free Image Hosting [xs.to]

pafo
Kovettu toimittelia
Kovettu toimittelia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pafo » Ti Touko 16, 2006 6:49 pm

En oo vielä nähnyt remmiahdettu tirsseli livenä, niin kannustetaan sitä.... :D :D :D
pafo @ petrisimolin...
pafo @ slck...
BJ40 - 77

Peeveli
Fuehrer
Viesti:

muistanko väärin

Viesti Kirjoittaja Peeveli » Ti Touko 16, 2006 7:44 pm

Muistanko väärin mutta eikös 90 puolivälin v8 makasiinis ollu juttua noista ruuviahtimista. Käsittääkseni aika pieni ruuvi vastaa tuhottoman isoa turpoa tai muuta.... noh pari ruuvi kompuraa oon nähny ja olivat aika melleviä peliä. Ei voi verratakkaan normaaliin mäntä kompuraan. Tuottoa oli ihan törkeesti ja värkki oli hiljanen kun mikä.

Ahdin takaa tahdin mutta olisko offivehkees tavallinen turpo turvallisempi? ompa näissä meidän muutamissa ajoissa menny rangen tulipellistä mäntyä läpi ja muuta puu osastoa konehuoneisiin... meinaan jos joku karahka törkkää remmiä kohti.

Remmillä tosin saataisiin omasta mielestä ja käsityksestä ahtoja jo matalemmilla kierroksilla joten hulluna kaivatus eliminoituis helpommin pois kun ei tartte sitä voimmaa huurattaa esille (puhun pajerosta :oops: )

Rekkules
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rekkules » Ti Touko 16, 2006 8:08 pm

Tottahan sen kytkimen saa luistamahan yhtälailla kruuviahtimella ku
tavallisella pakokaasuahtimellaki :lol: .

Mä kyllä eheroottaasin kans tuata tavallista aharinta, jostaki kaanian kyliestä käyt ottamas taltehen 8)

Ja isoo kuuleri nokalle moottorin lämpökuarmaa tasaahan pitkis veroos :wink:.

Bulldog offroad
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulldog offroad » Ke Touko 17, 2006 7:21 am

No kyllä mä vissihin oon kaatumas turbohon mulla kun olis tieros isoolla kuulerilla oleva IHI vaikka se onkin pihi paineiren suhteen. Se on 2,5L cryslerin riiselistä onhan se vähä pieni mutta tarkootus ei oo nostaa painehia aiva mälyttömästi max. 0,7-1,0 bar. Mitä ootta mieltä meenkö perse erellä puuhun tuon ahtimen kans, meinaan jotta pitääskö hommata joku VALMETIN turbo.
Rapalentää!

pafo
Kovettu toimittelia
Kovettu toimittelia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pafo » Ke Touko 17, 2006 7:33 am

Bulldog offroad kirjoitti:No kyllä mä vissihin oon kaatumas turbohon mulla kun olis tieros isoolla kuulerilla oleva IHI vaikka se onkin pihi paineiren suhteen. Se on 2,5L cryslerin riiselistä onhan se vähä pieni mutta tarkootus ei oo nostaa painehia aiva mälyttömästi max. 0,7-1,0 bar. Mitä ootta mieltä meenkö perse erellä puuhun tuon ahtimen kans, meinaan jotta pitääskö hommata joku VALMETIN turbo.
Juu kattelin ite isukkin vanha 1102 urpo bertalle, mutta ku se vaan sanoi: "ai ai, älä koske..."

Mutta joku vois kyll kokeilla mek ahrinta, etten ite tartte.... :oops:
pafo @ petrisimolin...
pafo @ slck...
BJ40 - 77

Rekkules
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rekkules » Ke Touko 24, 2006 6:20 pm

Bulldog offroad kirjoitti:No kyllä mä vissihin oon kaatumas turbohon mulla kun olis tieros isoolla kuulerilla oleva IHI vaikka se onkin pihi paineiren suhteen. Se on 2,5L cryslerin riiselistä onhan se vähä pieni mutta tarkootus ei oo nostaa painehia aiva mälyttömästi max. 0,7-1,0 bar. Mitä ootta mieltä meenkö perse erellä puuhun tuon ahtimen kans, meinaan jotta pitääskö hommata joku VALMETIN turbo.
Enhän mä näistä mitää tiärä, mutta mittaale vaikka mauserilla imu ja pakosiipien halakaasijaa, niistä sitte voi jo jotaki sanua.
Mikäs ihin malli son?
Ei kyllä liika piäntä turpoa kannata käyttää, jos pakopesä/siivet on liika piänet, niin siitä seuraa että pakopainet kasvaa ja jos on vähäki syättöä enempi niin nuosoo pakolämmökki ja sitte onki kones valamis :wink:
Mutta toisaalta maasturis pitääs kyllä ollaki alahalta heräävä turpo, mutta nämon aina vähä sellaasia kompromissiä. :roll:
Tua VALUMÖLTIN turpo vois ollakki aiva hyvä vaihtoehto.
Niin ja sitte olis viä ne juuttuvasiipiset, jos haluaa harrastaa :lol: .

Joko nämön lujettu:
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=16965
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=13850
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=23369

Bulldog offroad
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bulldog offroad » To Touko 25, 2006 10:44 am

Sen IHIN malli on RHB5 ja aukkojen koot on imu noin 40mm ja pako noin 50mm. Pesiä saa toki vaihrettua, ainaki kaveri on teheny jos jonkin laasia eri variaatioota Sierra Cosvoorttihin. Ottakaa hyvät taistelu toverit kantaa jotta nakkaanko vesilintua jolla on nuha vai rupianko sovittelemahan?
Rapalentää!

Rekkules
pahimmoosesti praatannu
pahimmoosesti praatannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rekkules » La Touko 27, 2006 3:23 pm

No vähä on kyllä piäni :roll: , mutta tottohan se ny kevyehen ahtamisehen menis, tosin mä en kyllä henk.koht. laittaasi 2,5:sen aharinta 3,3:sehen, ku siinä käy kumminki niin, että haluaa aina vain lisää sitä tehua ja kohta sä huamaat että sullon syättökruuvi seliuun ja pakopainet ylähällä ja pakolämmöt ~1000astetta :lol: .
Mutta jos siihen sais suuremman pakopualen jostaki eres. :wink:

Viisahammat on sanonu, että se turpo kannattaas ottaa sen tehoosesta tyäkonehesta kunon tehotavootes, niin sitte ei olsi ainakaa pahoon piäles se koko.

Teemu
Kovettu toimittelia
Kovettu toimittelia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teemu » La Touko 27, 2006 6:40 pm

Hyvää tuos olis se jotta se olis mukana jo alakierroksilla.
-Asensin justihi kooklen konehelle, kertakaikkiaan hiano ohojelma...-

Vastaa Viestiin